HyperTrekSat'Rain (grafica), Luigi Rosa (CSS)EnterpriseSerie ClassicaSerie AnimataPhase IIThe Next GenerationDeep Space NineVoyagerFilmLibriTimeline di Star TrekPersonaggiSpecieOrganizzazioniSezione TecnicaPianetiFederazioneFlotta StellareAstronaviNavigazioneSezione MedicaRebooted universeUniverso dello SpecchioCastEventi TrekVarie
Ultime modifiche
Episodio di The Next GenerationSeconda stagione
Where Silence Has Lease The Outrageous Okona
Elementary, Dear Data
Numero di produzione129
Sequenza di trasmissione29
Week Of della prima trasmissione USA05.12.1988
Data della prima trasmissione su Italia Uno08.12.1994
Codice del The Next Generation Companioned
DVD europeo in cui è presente l'episodio1
VHS britannica dell'episodio15 (U)
StoriaBrian Alan Lane
RegiaRob Bowman
MusicaDennis McCarthy
Titolo italianoElementare, caro Data
Titolo spagnoloElemental, querido Data
Titolo franceseElémentaire mon cher Data
Titolo tedescoSherlock Data Holmes
Titolo giapponeseHologram Deck no Hangyaku-sha (Rebel in Hologram Deck)
Titolo brasilianoElementar, Meu Caro Data
Data delle versioni dello script12.10.1988
Dr. Katherine PulaskiDiana Muldaur
Prof. James MoriartyDaniel Davis
Ispettore LestradeAlan Shearman
Guardiamarina ClancyAnne Elizabeth Ramsay
RuffianoBiff Manard
ProstitutaDiz White
Pie ManRichard Merson
Data Stellare 42286.3: La Forge e Data programmano una simulazione nell'holodeck impersonando rispettivamente Watson e Sherlock Holmes. Al primo caso, però, Data/Holmes dà sfoggio delle sue incredibili capacità di deduzione unite alla sua infallibile memoria positronica e in pochi minuti fornisce la soluzione. La Forge interrompe la simulazione, dal momento che il divertimento consiste proprio nel cercare la soluzione, non nel trovarla. La dottoressa Pulaski afferma che Data è incapace di fare a meno delle sue capacità e lo sfida a provare il contrario. I guai cominciano quando la dottoressa, anch'essa entrata nella simulazione, viene rapita da Moriarty.
  • Purtroppo, il personaggio di Holmes non è stato più riutilizzato dopo questo episodio per motivi legali. Dopo la trasmissione, la Paramount ha ricevuto una comunicazione che gli eredi di Arthur Conan Doyle detengono ancora una parte dei diritti su Sherlock Holmes e che, per un successivo utilizzo del nome, sarebbe stato necessario il pagamento dei diritti.
  • È curioso che Data/Holmes riesca a trovare delle impronte sul lastricato della strada (si vede chiaramente, da un'inquadratura, che non è una strada polverosa) [T:17:15].
  • Quando La Forge ordina al computer di bloccare il programma olografico il fuoco del camino rimane in movimento [T:08:15].
  • Quando Moriarty consegna a Data il disegno dell'Enterprise, l'androide corre fuori dall'holodeck con Geordi alle spalle. Solamente quando si trovano in un corridoio della nave, Data mostra a Geordi il disegno ed è comprensibile che questi rimanga stupito: è al contrario [T:26:40].
  • Ad un certo punto, il cadavere dell'uomo ucciso dalla moglie steso a terra deglutisce in maniera vistosa [T:20:11].
  • Moriarty dà due volte il comando «Arco» senza dire prima «Computer» [T:15:46] [T:25:10].
  • Più volte i protocolli di sicurezza nell'holodeck vengono chiamati «programma di incolumità».
  • Nomination per l'Emmy del 1989 nella categoria del miglior costume (Richard D. James).
Moriarty: Welcome, my dear Holmes -- but not Holmes... and Doctor Watson... but not Watson. [T:23:53]
Picard: What is it you want?
Moriarty: The same thing you want for yourself. To continue to exist. [T:37:07]
[T:10:30] Nell'episodio non è presente uno scambio di battute tra la Pulaski e La Forge nel Ten Forward. Le parti in grigio sono le battute presenti nell'episodio:
                                        PULASKI
                        Yes, Holmes as well, but Holmes
                        also understood the human soul.
                        Those dark flecks which drive
                        us... which turn the innocent to
                        the evil. That understanding is
                        beyond Data. It comes from "life"
                        experience -- which he doesn't have
                        -- combined with human intuition
                        for which he cannot be programmed.

                                        GEORDI
                        I disagree -- totally.

                                        PULASKI
                        His victory at playing Sherlock
                        Holmes is just a blind mimicry,
                        a collection of bits and bytes
                        of information without any true
                        understanding.

                                        GEORDI
                        You're being unfair.
[T:11:12] Quando Data, Geordi e la dottoressa Pulaski stanno per entrare per la prima volta nell'holodeck, è stata tagliata un pezzo di scena iniziale, presente nello script:
14   INT. HOLODECK - CONTROL FOYER

        Geordi dressed as Watson, Data as Holmes... and
        Pulaski in upper class Victorian finery, layers and
        layers of it. She fans herself with her hand as Data
        activates the Holodeck console and inputs a sequence...

                                        PULASKI
                        I've never been so hot in all my
                        life -- are these clothes really
                        necessary?

                                        GEORDI
                        Believe me, you'd feel out of
                        place without them... Just wait
                        'til you see our Holodeck, you'll
                        swear you've actually been sent
                        back to nineteenth century
                        England.

                                        PULASKI
                        Presuming I don't pass out first.

        She fans herself all the more... and Data's still
        inputting, as:

                                        DATA
                        The Victorians believed that any
                        form of nudity was immoral... In
                        fact, they not only covered up
                        all people from head to toe, but
                        they even went so far as to put
                        skirts and cuffs and sleeves on
                        the arms and legs of furniture.
[T:15:25] Nello script è presente un approccio a Data da parte di una prostituta:
22   LONDON STREET - ANOTHER ANGLE

        Data leading them along it, looking for what is going
        to begin this mystery. Geordi is with him, Pulaski is
        a step behind. The prostitute comes out of the shadows
        and approaches Data:

                                        PROSTITUTE (WHORE)
                        Hello, matey. For a few bob, I
                        can put some color in your
                        cheeks...

                                        DATA
                        No thank you.

                                        PROSTITUTE
                        "No thank you" is it?
                                (points to thugs)
                        Rather hand it over to them...

        Data leads the others past them.

23   DATA AND GEORDI

        as they move along the street. The PROSTITUTE motions
        to a COUPLE of dangerous THUGS, who are eyeballing Data
        and Geordi, and whisper behind their hands like a
        couple of thieves who see possible victims. Off to the
        side, PROFESSOR JAMES MORIARTY stands there as if
        momentarily dazed by something.
[T:21:38] È stata tolta anche la scena seguente, presente nello script. Le parti in grigio sono le battute presenti nell'episodio:
                                       GEORDI
                        Then you don't know what's coming
                        next?

                                        DATA
                        No.

                                        GEORDI
                                (still enjoying the
                                 game)
                        That's what I wanted to hear.

37   LONDON STREET - ANOTHER ANGLE

        Data and Geordi leave the scene of the crime as a
        pushcart arrives to carry off the corpse and the bobby
        and Lestrade lead the woman away.

38   ENTRANCE TO THE WAREHOUSE

        Data and Geordi approach. There are a couple of
        drunken SEAMEN staggering along the sidewalk. Nearby
        is a very dangerous looking THUG, beyond whom is a
        vibrantly painted WHORE. A THUG comes up and grabs
        Data's coat.

                                        THUG
                        Do you have some coppers for a
                        hungry man?

                                        WHORE
                        I'll give you some value for your
                        copper, mate...

        There is an air of violence about this beggar.

                                        DATA
                        Allow us to pass.

                                        THUG
                        Give it up.

                                        WHORE
                        Ain't no men left in London.

                                        DATA
                        Release my coat or I will be
                        forced to give you a severe
                        thrashing.

        As the thug backs off, he bumps into Geordi, then
        pushes him aside and leaves.

                                        GEORDI
                        It's getting a little rough.
                        Where to, now?
[T:25:54] Dopo che Data e La Forge escono dal laboratorio del professor Moriarty, era prevista la seguente scena:
43   LONDON STREET

    Data and Geordi come out of the warehouse. The
    characters who have been inhabiting the street are more
    aggressive now than they have been. Data and Geordi
    are pulled at by TWO WHORES -- by a COUPLE OF BEGGARS
    -- who demand money and physically attempt to impede
    them. Data uses his hands to move a legless Beggar
    out of his way. The Fellini-like scene goes on.

           BEGGAR                                              WHORE
A few coppers, mate... Give up                       Give me some money. You got
a few for a cripple.                                 more than you need...

           BEGGAR                                              WHORE
Have pity. You could be like                         Never mind her... Give it
me... I could never be like                          here... Don't pull away.
you again.

           BEGGAR                                              WHORE
I got family... Don't let them                      They got not one to feed but
be hungry. Just a few coppers.                      their face. I got a couple
                                                    of young ones.

           BEGGAR                                              WHORE
Won't mean a bit to you.                            I got me three of them. Get
                                                    a few bob up Lordy.
[T:27:43] La battuta «Merde» di Picard, nello script è invece
"Terrible!" (in French)
.
[T:28:50] Nell'episodio non è presente la scena in cui Picard interpella Deanna:
                                        PICARD
                        Counselor Troi, have you a sense
                        of our opponent?

                                        TROI
                        It is difficult for me to separate
                        a single individual from all the
                        disorder I feel down there.
                        Captain, what is unusual about
                        this is that I should not be able
                        to sense a holographic projection
                        at all -- yet I do.
[T:35:13] Dopo la tentata rapina subita da Picard e Data, nello script era prevista la scena seguente:
55   INT. WAREHOUSE (OPTICAL)

        as they cross to the wall.

                                        PICARD
                        Moriarty is making it very easy
                        for us to find him.

                                        DATA
                        Captain, permission to test my
                        theory.

                                        PICARD
                        Granted.

        Data removes a PHASER from his pocket, makes a slight
        adjustment in the setting, then FIRES at a crate...

55A  CRATE

        as it BLOWS UP AND DISAPPEARS.

                                        DATA
                        Under normal circumstances the
                        phaser would pass right through
                        the holographic image.

                                        PICARD
                        How will it affect a character
                        like Moriarty?

                                        DATA
                        The effect on him should be the
                        same as it was on the crate.
[T:35:44] Le parti in grigio sono le battute presenti nell'episodio:
                                        PULASKI
                                (answers Picard)
                        I'm fine. Except for being
                        crammed full of crumpets.

                                        DATA
                        Crumpets?

                                        PULASKI
                        You look quite dashing, Captain.
                        This is the first time I get to
                        see you in action.

                                        MORIARTY
                        I hope you're not disappointed.

                                        PULASKI
                        I'm sure I won't be.

                                        PICARD
                        You two have gotten awfully...

                                        MORIARTY
                        ... chummy? Yes, this time
                        together has been quite pleasant.
                        I am a civilized abductor, Captain
                        Picard. Civilized but still dangerous.
[T:41:34] Dopo che Picard ha dato l'ordine di salvare il personaggio di Moriarty nella memoria dell'Enterprise, la scena prosegue nello script in questo modo, spiegando anche il motivo per cui il foglio disegnato da Moriarty è potuto uscire dal ponte ologrammi:
                                        DATA
                        Right up to the end, he never
                        knew.

                                        PICARD
                        No. He didn't.

                                        PULASKI
                        Know. Know what?

                                        PICARD
                        That he could leave the Holodeck.

                                        PULASKI
                        But that's not possible.

                                        DATA
                        I do not know how, but for
                        Moriarty it was.

                                        PULASKI
                        Then you lied when you told him
                        he couldn't leave the Holodeck.

                                        DATA
                        No, what the captain said was that
                        we do not know how to convert
                        Holodeck matter into a more
                        permanent form. Which is true.
                        Even after we review this program,
                        we still may not have the answer.

                                        PICARD
                        Doctor, even with all his
                        assurances -- that character was
                        still Professor Moriarty. I will
                        need to know a lot more about him
                        before I allow him loose on my
                        ship; he has, after all, made his
                        reputation through cunning and
                        deceit.

                                        PULASKI
                        But how do you know he could leave
                        the Holodeck?

                                        PICARD
                        Data.

        Data reaches into his coat pocket and removes the paper
        on which Moriarty first drew the sketch of the
        Enterprise.

                                        PULASKI
                        The drawing?

                                        DATA
                        No. The paper. This piece of
                        paper was created as part of the
                        Holodeck illusion. If it could
                        leave the Holodeck, so too could
                        Moriarty.

                                        PULASKI
                        I'm impressed.

                                        DATA
                        It is elementary, my dear
                        Doctor... It is elementary.
  • La data stellare riportata nel teaser è 42486.3.
Su questa pagina: BlooperCitazioniIn questo episodio...NotePremiRiciclatiScene tagliateScriptTramaVersione italianaYATI
Astronavi: USS Victory
Link esterni: Memory AlphaIMDbWikiTrek

  
I dati di questa pagina sono stati aggiornati l'ultima volta il 5.8.2009 alle 7:13.
Sito membro della HyperAlliance.
Tutti i testi sono disponibili nel rispetto dei termini della GNU Free Documentation License.